TABBERT: DE VOLGENDE GENERATIE
Januari 2015 - Willem Laros
Cellini, Puccini, Vivaldi, Da Vinci, Rossini: je zou bij het noemen van de typen bijna denken dat Tabbert een Italiaanse caravan is. Maar niets is minder waar: het is oerdegelijk Duits. De 2015-modellen zijn mooier dan ooit. Wij nemen een kijkje in de Da Vinci: een veelzijdige ‘alleskunner’, net als de naamgever van dit type.
Tabbert bouwt intussen zestig jaar caravans. Alfred Tabbert, de oprichter, had als motto: oog voor het detail. En zo werkt men, decennia later, nog steeds. De caravanner die optimale veiligheid en afwerking zoekt zal daarom ook zeker Tabbert op zijn wensenlijstje plaatsen als er een nieuwe caravan moet worden aangeschaft.
Next generation
Tabbert blijft zich afvragen: hoe kan het beter en vooral: wat wil de caravanbezitter? Zo ontstond voor 2015 de volgende generatie. Vol kwaliteit, innovatie en passie. Ja, reclametaal, maar daarom niet per definitie onwaar. In de ‘Alfred Tabbert Allee’ bij Vinken in Asten nemen we een kijkje.
De Da Vinci 450 TD zal het meest in de smaak vallen bij reizende duo’s, hoewel er tot vier personen in kunnen slapen: twee op het vaste bed vóór en twee op het bed, te fabriceren van de zithoek achter. De keuze slapen voor of achter is altijd een lastige: vaak staan caravans met hun achterzijde tegen een haag aan: wonen vóór biedt dan meer zicht op de omgeving.
De buitenzijde oogt werkelijk oerdegelijk. Maar niet alles wat een Tabbert zo degelijk maakt is zichtbaar. Neem het Tabbert comfort dak, 58mm dik, enig in zijn soort. Diffunderende (‘vermengende’) en isolerende materialen worden hierin gecombineerd. Via een ventilatielaag kan frisse lucht circuleren. Het GFK-dak aan de buitenzijde kan tegen een stootje, inclusief een hagelbui.
Ook niet zichtbaar, maar wel belangrijk, is de (optionele) opbouw zonder hout. De voordelen: lager gewicht, betere isolatie. En de kunststof vervanging neemt geen vocht op!
De - deelbare - deur heeft een drievoudige vergrendeling en metalen scharnieren. De waterleidingen lopen langs de buizen van de rondverwarming: dat houdt ze vorstvrij. En ja, ook uniek: het AL-KO Trailer Control systeem, standaard gemonteerd, signaleert slingerbewegingen en grijpt vervolgens actief en tijdig in (door de caravan te remmen). De uitdraaisteunen zijn stevig, maar de optionele Bigfoot biedt nog meer stabiliteit op de camping. En hoewel veel caravans zijn uitgerust met een mover, de brede rangeerstang aan de achterzijde is toch handig, bijvoorbeeld voor het verplaatsen thuis.
Entree
Het openen van de (stevige) deur, met een raam erin, bezorgt ons de eerste verrassing: een fijne verlaagde instap, met daarin trots de verlichte letters Tabbert. Dat is nog eens een binnenkomst! Tegenover de deur is de keuken, links de zithoek en achterin rechts de slaapkamer. Wat direct opvalt is de warme, luxueuze en comfortabele atmosfeer die in deze caravan hangt. Fraaie houtkleuren, afgewerkt met lichte accenten (kastdeurtjes), een lichte vloer en sfeervolle verlichting, deels indirect. Hier voel ik me direct thuis…
Rechts naast de deur is een praktisch tv-kastje, met alle aansluitingen dichtbij. Onder de televisie is plek voor het boek waarin je bezig bent, tijdschriften en kranten. Boven de televisie een mooi en verlicht kastje voor de wijnglazen. Rijdend niet zo praktisch, maar op de camping wel heel mooi.
Het bed is bijzonder comfortabel, aan het hoofdeinde is een wandcontactdoos (230V). Naast het bed de toiletruimte, apart de wastafel met kastjes eronder en erboven. De Truma kachel blaast de warme lucht door de caravan via voldoende uitstroomopeningen. Met een harmonica wand zijn woon- en slaapvertrek van elkaar te scheiden.
De zithoek, met een losse tafel, is bijzonder uitnodigend. Aflegruimte onder de kastjes rondom, comfortabele kussens, fraaie verlichting via plafonnière, indirecte verlichting en (lees)spotjes, leuke hoekplankjes, een groot dakluik voor lekker veel daglicht hier: een heerlijke plek om te verblijven. Gezellig eten, een boek lezen, een glaasje wijn erbij: het is genieten van het betere campingleven in deze Tabbert!
Drie pitten
Het keukenblok bestaat uit een aanrechtblad waarin drie gaspitten met gietijzeren rooster naast elkaar en verzonken zijn aangebracht. Zo blijft er vóór de gaspitten nog aardig wat werkruimte over. Verder natuurlijk een (ronde) spoelbak, met een mengkraan. Een kleine ‘etage’ biedt plaats aan de koffiezetter.
Onder het aanrechtblad zijn twee grote laden en een kastje, plus de Dometic koelkast. De bovenste lade, met bestekindeling, geeft ook toegang tot de drie gaskraantjes voor kachel, koken en koelkast. Het werkblad wordt verlicht via een heldere strip LEDjes.
Hoewel deze Tabbert is voorzien van de donkere bekledingsvariant - Elba - oogt het interieur toch fris en licht. Met de keuze voor Cesena, een lichte bekleding, zal dit effect alleen nog maar worden versterkt. Ook Pesaro - met streepjesaccenten - en Siena zijn lichter van kleur.
De lijst van de standaarduitrusting is aangenaam lang. Een paar bijzonderheden: het al genoemde AL-KO Trailer Control (ATC), de LED voortentlamp boven de deur, een vijfzone koudschuimmatras op het vaste bed, een zuilheftafel in de zitgroep, 10 Watt leesspots, een geoptimaliseerde stroomvoorziening (geen flikkeren bij stroomschommelingen) USB-aansluiting, rookmelder, 45 l verswatertank… Ondanks deze lijst biedt Tabbert volop mogelijkheden een en ander nog aan te vullen met eigen wensen. We noemen de Truma XT mover met accupakket, Omnistor zonnescherm, extra serviceluik, inlegtapijt, magnetron, afzuigkap, vloerverwarming, gewichtsverhoging voor de as tot 1700 kg, Dometic airco… en de complete lijst opties is nog veel langer.
Heerlijk, deze Tabbert. In de showroom had ik het al naar mijn zin. Wat een uitstraling, wat een comfort, wat een kwaliteit. Nee, ik wil geen woord meer wijden aan het vroegere imago van het merk. Dit heet de Next generation. En dat maakt Tabbert in alle opzichten waar.
Tabbert, tel: 0049 8583211en www.knaustabbert.de
Met dank aan: Vinken, Asten (vinkencaravans.nl)