Swift Mondial 420 SE
Engels met een Europese blik
November 2014 - Willem Laros
Een Engelse caravan: je houdt ervan of je vindt het niks. In dat laatste geval heb je op de beurs in Düsseldorf of op de vernieuwde beurs in Utrecht niet eens je hoofd om de hoek van de Swift Mondial gestoken. Jammer, want dan heb je een serieuze vernieuwing uit het inderdaad conservatieve Verenigd koninkrijk gemist.
De Engelsen willen met de nieuwe serie Mondial een caravan bouwen die ook op het vasteland interesse wekt. Bij mij is dat in elk geval al gelukt: de Swift Mondial, leverbaar in drie afmetingen, is waarachtig een caravan waarin het goede van de Engelse caravan is behouden, maar waarin verder de Europese smaak de boventoon voert.
Groot bovenraam
Eerst maar eens kijken naar de maten. De kleinste Mondial is de 370 SE, met keuken en toiletruimte achterin. De grootste is de 470 SE, met achterin een vast bed, daarnaast in de hoek de toiletruimte en een keuken in het midden. Voorin onveranderd de drie ramen, een groot bovenraam tot in het dak en binnen de bank met een klein kastje ertussen, iets uit te trekken waardoor je er ook aan kunt ontbijten. Een losse tafel wordt meegeleverd voor uitgebreidere maaltijden of activiteiten. Tussen de bank is een uittrekbare lattenbodem: zo maak je in de twee kleinste modellen in een handomdraai een comfortabel tweepersoonsbed. Ook in de 470 SE natuurlijk, maar hier zijn het dan extra slaapplaatsen.
Wij bekijken hier de 420 SE, de middelste van het nieuwe trio. Een caravan met een prijskaartje van € 19.295,-: daar mag dus best iets tegenover staan.
De buitenzijde is strak. De nieuwe sandwichconstructie heeft nergens meer hout. In de plaats daarvan wordt een materiaal gebruikt dat is gebaseerd op polyurethaan en dus volledig waterdicht. Zo kan er nooit vocht van buiten naar binnen komen: een van de grootste bedreigingen bij elke caravan.
Alle bevestiging, ook ramen en deuren, worden in het frame van dit nieuwe (en lichtere!) materiaal geschroefd. De buitenzijde is strak aluminium, het dak en front zijn kunststof.
De wateraansluiting is iets anders dan we gewend zijn: het verse water wordt namelijk in de vaste watertank (38 liter) gepompt. De tank staat centraal voorin de caravan. Standaard geen bagageluik(en): de ruimte onder de banken is binnen echter wel van voren en van boven te benaderen.
Ook anders: de wijze waarop de open deur tegen de caravanwand wordt geklemd, met een deurvanger. Alleen door een knop uit te trekken kun je de deur weer van de wand losmaken: vast is hier dus ook echt vast. De caravan is voorbereid voor een fietsendrager (tot max. 50 kg).
Badkamer
We gaan naar binnen. De deur is ook voorzien van een raam. Aan daglicht binnen dus geen gebrek, vooral ook door het panoramaraam voor. We stappen achter de as in: altijd minimaal één achterpootje uitdraaien dus vóór het instappen.
Links van ons vinden we vervolgens de badkamer, over de gehele breedte (211 cm) van de caravan. Met douche, wastafel, toilet (Thetford, met eigen watervoorziening) en een ruime hangkast. Heerlijk, zoveel ‘natte’ ruimte tref je maar weinig in caravans aan.
Tegenover de deur is het keukenblok gelegen. Een driepits gasstel, een driehoekige spoelbak met een moderne (o zo on-Engelse) mengkraan. Een besteklade, voorraadlade en kastje zien we onder het aanrechtblad. Thetford levert de 113 liter grote koelkast (tafelmodel, met 14 liter vriesvak). Warm water levert de Truma Therme boiler (vijf liter). Naast de deur een televisiekastje met alle aansluitingen en de Truma verwarming.
Maar het binnenleven in deze Swift speelt zich toch voornamelijk af in de woonkamer. Twee uitstekend zittende banken, waar je naar behoefte wel of geen tafel tussen plaatst. Voorin is een klein tafeltje, met laden. En twee wandcontactdozen - met ruimte voor nog eens twee. Prettig, om zaken op te laden.
De gekozen kleurstelling is tijdloos en aangenaam warm. Mooie bovenkastjes, met daarboven ook nog een lichtbron. Een flinke lichtbron is aangebracht boven het panoramaraam. In het plafond zijn hier ook al luidsprekers aangebracht: de radio zit er niet bij, maar de kabels liggen er al wel.
Onder de linkse bank klopt het ‘hart’ van de caravan: alle 12 volt en 230 volt aansluiting zijn hier verenigd en goed toegankelijk. Boven de deur is een schakelpaneel om allerlei zaken aan en uit te zetten en niveaus te controleren.
Samen op weg
Dit is een caravan voor graag reizende stellen. Het standaard maximale gewicht van 1200 kg (optie: verhoging tot 1350 kg) stelt geen bovenmenselijke eisen aan de trekauto. Dankzij de goede stroomlijn, het AL-KO chassis met Euro-as en de standaard schokdempers verwacht ik dat de Swift als een huis achter de auto ligt.
De indeling, zonder vast bed in dit geval, vraagt wel om een enigszins gelijk dag- en nachtritme van de partners. Tenminste, als je de bank wil veranderen in één groot slaapeiland. Je kunt er ook voor kiezen om op de twee enkele bedden te slapen en de middenruimte vrij te laten. Het gebruik van slaapzakken is in deze caravan wel prettig: dat voorkomt het steeds uitgebreid moeten ‘opmaken’ van het bed. In je vakantie heb je wel wat anders te doen…
Met de Mondial doet Swift volgens mij een goede gooi naar meer belangstelling voor dit Engelse merk in belangrijke andere Europese caravanlanden als Nederland, Duitsland en Denemarken. Mijn advies: stap er gewoon eens in, in zo’n Mondial. Een ‘Wereldcaravan’, eigenlijk.
Caravan Trading Europe B.V.
Tel: 0344 632209 en www.swiftcaravans.nl