Een goed begin van uw vakantie

2014 - Eriba Light

5 mei 2014

Willem Laros - januari 2014

Alleen het gewicht is 'licht'
Het hele jaar in een onnodig zware auto rijden voor hooguit een paar weken caravanvakantie: daar heeft een groeiende groep automobilisten moeite mee. Een lichtere auto, dat is de trend. Het antwoord geeft Eriba: een lichtere caravan. Zonder (veel) op ruimte en comfort in te leveren. Wij bekijken de Nova Light 425. Met hetzelfde idee bouwt Hymer nog enkele Light modellen, namelijk de 380, 450, 465 en 470.

Eerst maar eens naar dat gewicht kijken dus. De 425, met dwars tweepersoonsbed achter en een zitgedeelte voor, weegt standaard maximaal 1200 kg en leeg 935 kg. Een VW Golf en vergelijkbare auto's rijden er dus zo mee weg. Wie meer bagage mee wil kunnen nemen kan bij aanschaf - tegen meerprijs - kiezen voor een caravan met een maximum totaalgewicht van 1400 kg. 

Geen zware trekauto nodig
Kortom, bij een opbouwlengte van rond de vijf meter hebben we hier een caravan aan de haak waarvoor niet per se een zware trekauto nodig is. Binnenkomen in de Nova Light 425 is direct plezierig: mooie kleuren en materialen, goede verlichting, en in de dinette zit je comfortabel met uitzicht rondom. Het slapen zal in deze caravan ook geen moeite kosten: de bedden zijn uitgerust (..) met een Ergo houten lattenbodem. Onder het dwarsbed aan de voorzijde is heerlijk veel bergruimte.

De hier beschreven Nova Light is uitgevoerd met enkele extra's. Het Moving pakket (€2095) bevat onder meer de bestickering in Sierra grijs metallic voor een hele chique uitstraling. Extra brede voetsteunen (Al-Ko) zorgen voor maximale stabiliteit op de camping. Andere onderdelen uit het Moving pakket zijn de lichtmetalen wielen, een elektropakket (accu, lader) en een Thule 6200 markies. Het All-in pakket (€1360), ook aanwezig op deze caravan, omvat de veiligheidskoppeling Al-Ko AKS 3004, een 3-pits kooktoestel met elektrische ontsteking, de 80 liter koelkast, een toegangsdeur uit één stuk (met garderobe en spanbanden), rolhordeur, rondverarming (lucht), een vaste watertank (45 liter) en een panorama dakluik met LED-verlichting. Verkrijgbaar is ook nog een Sport pakket (€940), met onder meer een dakreling met ladder.

Fris
De disselkast is goed toegankelijk en biedt plaats aan twee gasflessen en andere campingspullen. Een reservewiel is apart verkrijgbaar (€163) en past ook nog in de disselkast. Erg mooi zijn de twee handgrepen voor en de caravan-brede achter.

De toegangsdeur bevindt zich vóór de as. Wonen gebeurt aan de voorzijde van de caravan. Het interieur is heerlijk licht en fris (hier: bekleding Castello, negen andere varianten mogelijk, sommige tegen meerprijs). De bankjes zijn ongelijk van lengte en de vorm van de tafel past zich daar keurig bij aan. Het zitcomfort is prima! In het middendeel van dit mobiele vakantieverblijf vinden we de keuken (naast de toegangsdeur) en de toiletruimte en hangkast, met daaronder de Truma kachel. Slapen doen we achterin deze caravan, op een tweepersoonsbed dat dwars in de caravan is geplaatst. Met een bedmaat van 193 x 135 cm is het zaak dat je niet te lang bent… en wie er ’s nachts het minst vaak uit moet mag achteraan liggen.

De kastjes rondom zijn voorzien van een handige sluiting. Door het handvat te pakken duw je automatisch de vergrendeling weg. Onder de kastjes in de woonruimte is ruimte voor kleine spulletjes als boeken, tijdschriften, CD’s en spelletjes. In de hoeken bij het bed zijn aan beide zijden nog twee leuke opbergvakjes.

Onder de bank die het verst van de toegangsdeur is verwijderd vinden we in deze uitvoering de accu. Qua gewichtsverdeling prima, zo dicht bij de as, maar het in- en uithalen van deze (zware) accu op deze plek vereist een stevige rug. Wellicht is een veel lichtere accu, tegenwoordig ook zo goed, aan te bevelen. Onder het bed - dat met veren gemakkelijk omhoog gaat - zijn de boiler en de vaste watertank (beide optie) gemonteerd, redelijk beschermd tegen schuivende bagage.

Niet goedkoop
Eriba bouwt geen goedkope caravans. Ook deze Nova Light 425 is met net geen 19.000 euro geen instapper qua prijs en er komt nog best wat bij om deze naar je zin te maken. Zelfs een reservewiel is niet in deze prijs begrepen. En het standaard tweepits gasstel is ook wat povertjes. Maar: Eriba stelt, naast een degelijke bouw en goede materialen, wel wat tegenover het relatief hoge prijsniveau. Grote, maar ook kleinere zaken die het caravanleven drastisch kunnen veraangenamen. Een paar voorbeelden.

Het neuswiel is met lucht gevuld: dat maakt het aankoppelen en rangeren eenvoudiger. Met de hand, maar uiteraard ook met een mover. De extra lange dissel zorgt voor prima rijeigenschappen van de caravan en ruimte voor een fietsenrek (kogeldruk tot 100 kg). Verder zijn alle lucht- en verswaterleidingen vorstvrij en beschermd aangelegd. De in de zijwand (!) geïntegreerde voortentlijst maakt het opbouwen van voortent of luifel nog eenvoudiger. De vaste luifel (optie, onderdeel van Moving pakket) verhindert verder niet het gebruik van een wintertent bij winterkamperen. En die LED buitenlamp, met bewegingsmelder: hoe handig is dat niet bij het ‘thuis’komen. 

Eriba-Hymer Nederland BV - www.eriba.nl

Met dank aan Caravanbedrijf Duijndam Delft

Vorige pagina

Caravantest