Willem Laros - januari 2014
Alleen het gewicht is 'licht'
Het hele jaar in een onnodig zware auto rijden voor hooguit een paar weken caravanvakantie: daar heeft een groeiende groep automobilisten moeite mee. Een lichtere auto, dat is de trend. Het antwoord geeft Eriba: een lichtere caravan. Zonder (veel) op ruimte en comfort in te leveren. Wij bekijken de Nova Light 425. Met hetzelfde idee bouwt Hymer nog enkele Light modellen, namelijk de 380, 450, 465 en 470.
Eerst maar eens naar dat gewicht kijken dus. De 425, met dwars tweepersoonsbed achter en een zitgedeelte voor, weegt standaard maximaal 1200 kg en leeg 935 kg. Een VW Golf en vergelijkbare auto's rijden er dus zo mee weg. Wie meer bagage mee wil kunnen nemen kan bij aanschaf - tegen meerprijs - kiezen voor een caravan met een maximum totaalgewicht van 1400 kg.
Geen zware trekauto nodig
De hier beschreven Nova Light is uitgevoerd met enkele extra's. Het Moving pakket (€2095) bevat onder meer de bestickering in Sierra grijs metallic voor een hele chique uitstraling. Extra brede voetsteunen (Al-Ko) zorgen voor maximale stabiliteit op de camping. Andere onderdelen uit het Moving pakket zijn de lichtmetalen wielen, een elektropakket (accu, lader) en een Thule 6200 markies. Het All-in pakket (€1360), ook aanwezig op deze caravan, omvat de veiligheidskoppeling Al-Ko AKS 3004, een 3-pits kooktoestel met elektrische ontsteking, de 80 liter koelkast, een toegangsdeur uit één stuk (met garderobe en spanbanden), rolhordeur, rondverarming (lucht), een vaste watertank (45 liter) en een panorama dakluik met LED-verlichting. Verkrijgbaar is ook nog een Sport pakket (€940), met onder meer een dakreling met ladder.
Fris
De toegangsdeur bevindt zich vóór de as. Wonen gebeurt aan de voorzijde van de caravan. Het interieur is heerlijk licht en fris (hier: bekleding Castello, negen andere varianten mogelijk, sommige tegen meerprijs). De bankjes zijn ongelijk van lengte en de vorm van de tafel past zich daar keurig bij aan. Het zitcomfort is prima! In het middendeel van dit mobiele vakantieverblijf vinden we de keuken (naast de toegangsdeur) en de toiletruimte en hangkast, met daaronder de Truma kachel. Slapen doen we achterin deze caravan, op een tweepersoonsbed dat dwars in de caravan is geplaatst. Met een bedmaat van 193 x 135 cm is het zaak dat je niet te lang bent… en wie er ’s nachts het minst vaak uit moet mag achteraan liggen.
De kastjes rondom zijn voorzien van een handige sluiting. Door het handvat te pakken duw je automatisch de vergrendeling weg. Onder de kastjes in de woonruimte is ruimte voor kleine spulletjes als boeken, tijdschriften, CD’s en spelletjes. In de hoeken bij het bed zijn aan beide zijden nog twee leuke opbergvakjes.
Onder de bank die het verst van de toegangsdeur is verwijderd vinden we in deze uitvoering de accu. Qua gewichtsverdeling prima, zo dicht bij de as, maar het in- en uithalen van deze (zware) accu op deze plek vereist een stevige rug. Wellicht is een veel lichtere accu, tegenwoordig ook zo goed, aan te bevelen. Onder het bed - dat met veren gemakkelijk omhoog gaat - zijn de boiler en de vaste watertank (beide optie) gemonteerd, redelijk beschermd tegen schuivende bagage.
Niet goedkoop
Het neuswiel is met lucht gevuld: dat maakt het aankoppelen en rangeren eenvoudiger. Met de hand, maar uiteraard ook met een mover. De extra lange dissel zorgt voor prima rijeigenschappen van de caravan en ruimte voor een fietsenrek (kogeldruk tot 100 kg). Verder zijn alle lucht- en verswaterleidingen vorstvrij en beschermd aangelegd. De in de zijwand (!) geïntegreerde voortentlijst maakt het opbouwen van voortent of luifel nog eenvoudiger. De vaste luifel (optie, onderdeel van Moving pakket) verhindert verder niet het gebruik van een wintertent bij winterkamperen. En die LED buitenlamp, met bewegingsmelder: hoe handig is dat niet bij het ‘thuis’komen.
Eriba-Hymer Nederland BV - www.eriba.nl
Met dank aan Caravanbedrijf Duijndam Delft