Door Wilem Laros - november 2012
Gezinscaravan bij uitstek
Onze allereerste caravan - na tentje, tent en vouwwagen - was een Caravelair. Een Brasilia 396 geloof ik, getrokken door een Lada 2105. Ja, dat is even geleden. Maar nog altijd kijk ik met belangstelling naar Caravelair, de Franse caravanbouwer die lichtgewicht koppelt aan kwaliteit. “Wij merken het aan de verhuurvloot van onze Caravelairs: die worden zeer intensief gebruikt en niet altijd door ervaren caravanners. Maar een Caravelair geeft doorgaans geen krimp”, aldus Jurgen Janssens van Budget Caravans & Campers in Nederweert, waar bijna twintig modellen 2013 in de showroom staan.
Onze aandacht gaat dit keer uit naar een caravan uit de middelste serie van Caravelair: de Allegra 486. De ‘instapserie’ van Caravelair heet Antarès Luxe, de meest luxueuze Venicia Premium. De Allegra 486 geeft een dwars vast tweepersoonsbed vóór, een treinzit in het midden met de keuken daar tegenover, een toiletruimte naast de treinzit en een stapelbed achter. Een echte gezinscaravan dus!
Koelkast
Met enige verbazing kijk ik naar de zijkanten, als ik om de caravan heen ben gelopen. De ventilatieopeningen voor de koelkast ontbreken! Een gezinscaravan zonder koelkast? Het ‘geheim’ wordt binnen onthuld: deze Caravelair is zo’n beetje de eerste die is uitgerust met een nieuw type (compressor!)koelkast: in de vorm van een grote lade. Een koelkast van 150 liter maar liefst!
Aan het exterieur valt natuurlijk allereerst de gladde, polyester buitenbeplating op. Daarmee komt er een einde aan deukjes door een vallende tentstok, een onhandig geparkeerde fiets of een wat te enthousiast naar achteren geschoven stoel. Het zorgt daarnaast voor een chique uitstraling. De ingetogen striping onderstreept dit nog eens. De Allegra heeft geen disselafdekking. In de disselbak is plek voor het reservewiel (optie), twee gasflessen en de vuilwatertank met wielen.
Opvallend is verder de ‘garagedeur’ naast de toegangsdeur. Deze biedt toegang tot de ruimte onder het stapelbed. Uiteraard is het onderste bed op te klappen: er kunnen dan zelfs wel twee fietsen in, mits niet te groot (en te zwaar).
Het is gezellig als je de Allegra 486 binnenstapt. De treinzit biedt ruimte aan vier volwassenen. De ouderslaapkamer heeft ook een raam aan de voorkant, dat samen met het grote dakluik voor veel daglicht zorgt. De slim opgehangen tv-beugel maakt het kijken in bed, maar ook vanaf de treinzit mogelijk. Ook de beide bedden van het stapelbed hebben een eigen raam. Dan zijn er nog ramen boven de treinzit en de keuken. Alles kan open en alle vensters zijn voorzien van combirollo’s. Als ook de tafel van de treinzit wordt neergelaten zijn er zes slaapplekken. De ‘kinderkamer’ is afsluitbaar met een gordijn.
Stoffering naar keuze
‘Onze’ Caravelair is uitgerust met een stoffering in de kleur Azur. Daarnaast zijn er - zonder meerprijs - nog drie andere kleuren leverbaar: Saga (rood), Bolzio (beige) en Stone (grijsblauw). De uitrusting is verder aangenaam compleet te noemen. De bovenkastjes vormen één grote ruimte, zonder scheidingswandjes. Dat lijkt mij minder praktisch: na een rit zijn de stapeltjes kleren geen stapeltjes meer, vrees ik… Onder de kastjes is nog een aflegruimte voor kleine spulletjes. De verlichting is niet uitbundig, wel functioneel. De toiletruimte is voorzien van ruime kastjes. De nieuwe Truma S zorgt voor de (rond)verwarming en uiteraard is er ook een boiler - onder het bed - aanwezig. Boven de kachel bevindt zich de hangkast, hiernaast is nog een open ruimte met plankjes.
De Allegra is verder voorzien van een vaste schoonwatertank (40 liter) met buitenvulopening. Het bovenbed is goed bereikbaar dankzij het gemonteerde trapje en een hekje voorkomt het uit het bed vallen.
Keuken
Het meest opvallende is wellicht toch het brede keukenblok in de Allegra 486, met drie brede laden (met ‘zachte’ sluiting). In de koelkastlade - de complete inhoud is in één oogopslag zichtbaar - is ook nog eens een vriesvlak van 19 liter opgenomen. De koelkast werkt op 230 en 12 volt, niet op gas. In de onderste lade is ruimte voor niet te hoge pannen, bovenin is meer dan genoeg ruimte voor bestek en heel veel ander keukengerei. Het driepits gasstel en de spoelbak zijn afsluitbaar met een glasplaat. Boven het keukenblad is fraaie LED-verlichting aangebracht.
In de ‘oplaad-cultuur’ van nu zijn wandcontactdozen geen overbodige luxe. Eén stopcontact zit echter wel op een ongelukkige plek: met een stekker erin kan de toiletdeur niet of nauwelijks meer open.
De Caravelair is een op het oog goed gebouwde en complete caravan voor een gezin met twee tot vier kinderen, zij het dat in de caravan maar vier zitplaatsen zijn. Gaan de kinderen niet (meer) mee, dan is de ruimte van het stapelbed permanent als ‘stalling’ te gebruiken. Of als slaapplek voor de hond. Kortom, deze Caravelair is bijzonder veelzijdig in te zetten door avonturiers, ouders en grootouders.
Importeur
Trigano B.V.
Latensteinserondweg 4-05
4005 EH Tiel
Tel: 0344 632209
www.caravelaircaravans.nl
Met medewerking van Budget Caravans & Campers, Nederweert, www.budgetcaravan.nl