Door Paul Descamps - oktober 2012
De Aviva Lite 370 CP is een instapmodel van Adria, hij is keurig afgewerkt en heeft robuust uitziende meubelen. In deze prijsklasse mag men natuurlijk geen luxe en tierlantijntjes verwachten. Met een Truma verwarming (optie) erbij kan je het hele jaar op stap.
De afmetingen lenen zich prima voor (snelle) verplaatsingen. Eén doelstelling was de caravan zo licht mogelijk maken zonder aan kwaliteit te moeten toegeven. Met 1000 kg MTM is de fabrikant daar goed in geslaagd. Bijna alle auto's zijn in staat deze caravan te trekken.
Exterieur
Wat betreft de vorm zijn nagenoeg alle Adria caravans gelijk. Ze hebben het typisch gebogen front met geïntegreerde disselkoffer. Het zijn de sierlijnen en decorstukken die de reeksen onderscheiden. De Aviva Lite is te herkennen aan een rode en donkergrijze sierlijn op de flanken. In het achterfront herbergen de hoeken van de robuuste bumper verticaal staande lichtblokken. Voor de buiten beplating heeft men aluminium met hamerslag profiel gebruikt en voor het dak hagelbestendiger polyester.
Interieur
Het interieur met licht hout decor in Samt Ulme komt luchtig over en zorgt voor een behaaglijke vakantiesfeer. De vloer in parkettekening geeft de indruk van een langere loopruimte. Dat is wel handig gevonden in een caravan met een binnenlengte van 3,70 m. Van deze lengte gaat nog 1,3 m af voor het bed voorin en achteraan vraag de zitgroep ook nog wat plaats en dan mogen we de badkamer en het keukenblok niet vergeten. Toch voelt de 370 CP niet klein, dat komt door de grote ramen en het lichte meubilair. Er kunnen twee kinderen mee, maar eigenlijk is dit model bedoeld voor een paar. Slapen met z’n vieren is geen probleem, vooraan is een dubbelbed dwars opgesteld, achteraan kan de zitgroep omgebouwd worden tot een bed en de bovenkast ontvouwt zich tot een bed met een draagvermogen van 50 kg en is van een veiligheidsnet voorzien. Het vraagt flinke spierballen om het 's morgens weer terug te in vouwen. Staat er een voortent aan de caravan dan moet daar worden gegeten want de tafel en zitbanken bieden net genoeg plaats voor twee. Met een beetje goede wil misschien voor drie. Moet er nog een vierde persoon bij dan kan er een stoel bijgeschoven worden, maar ideaal is het niet. In de koffer van de zitbanken kan een deel van de bagage. Grotere stukken vinden een plaats onder het bed voorin. Het matras klapt naar voren en middels een stel gasveren blijft de lattenbodem verticaal open staan. Een stukje van de koffer wordt ingenomen door de 50 l verswatertank die vanaf buiten gevuld moet worden. Net zoals het meubilair zijn de koffer en de minder zichtbare delen zorgvuldig afgewerkt. Om een paar kilogram te besparen hebben de kasten boven het bed geen deuren. Links en rechts zijn open legvakken. Voor alle slapers is een leeslampje voorzien. Naast het bed is de kleerkast waar de zekeringkast met een traliewerk afgeschermd is.
Keuken
Direct naast de buitendeur heeft men de keuken geïnstalleerd. Het licht gekleurde aanrecht is vrij hoog, eigenlijk al aangepast aan de alsmaar groter wordende jongere generatie. Links is een tweepits gasstel voor redelijk grote pannen en het wordt afgedekt met een zwart glazen plaat. Er naast is een ronde spoelbak in roestvrij staal. Onderaan is een besteklade en een pannenlade. Helemaal onderaan kan geen lade vanwege de onvermijdelijke wielkast. De fabrikant heeft hier een deurtje bedacht dat omlaag valt. In dat vak zien we behalve isolatie ook de hoofd gaskraan en een niet af te sluiten zogenaamde lekgasafvoer. Aan de rechterkant staat een blinkend zwarte 80 l Dometic koelkast. Op het aanrecht is niet veel werkruimte. Daarvoor moet de tafel gebruikt worden.
De bovenkast is onderaan afgeboord met een brede aluminium profiel met over de volle breedte van de kast een geïntegreerde lichtslang, dat lijkt beslist mooi! De bovenkast heeft een grote inhoud maar door het ontbreken van horizontale verdelingen kan alleen de bodem gebruikt worden. Alle deuren, zowel van de kleerkast, badkamer en keukenkast, hebben afgeronde zijkanten. Het centraal geplaatste dakluik en het venster zorgen voor een snelle afvoer van ongewenste keukengeurtjes.
Badkamer
De badkamer, afgesloten met een stabiele deur, heeft 4 scharnieren. Kijk wel even uit, de deur kan niet veel verder open dan 90° want daar zijn de scharnieren niet voor gemaakt. Het drukknopslot, op goede hoogte, heeft in de midden, boven en onder een verankeringpunt. De zijwand is met een extra lat versterkt. Binnen zijn alle meubelen in witte kunststof uitgevoerd. Het wasbakje vormt een geheel met onderstaande kast, waar je redelijk wat toiletgerief in kwijt kan. Naast de waterkraan is een moderne uittrekbare sproeikop voor de douche. Links staat het draaibare toilet gebruiksvriendelijk opgesteld. De douchebak, die ook de wielkast afdekt, is in alle hoeken perfect afgekit.
Tenslotte
De Aviva Lite 370 CP is een keurig afgewerkte caravan en zit stevig in elkaar. Dat de bewoners enkele compromissen moesten sluiten is logisch, dat zullen ze al merken vóór de aankoop. Door ook een Truma verwarming aan te schaffen is hij deze caravan het hele jaar te gebruiken in Nederland en de directe omgeving. Een echtpaar vindt alles in dit model dat nodig is en de afmetingen zijn een aanleiding om er veel mee rond te trekken.
Informatie
Adria Benelux
Calandstraat 17
3316 EA Dordrecht
Tel: 078 6181818
www.adria.nl