Door Paul Descamps - april 2011
De Knaus-Tabbert groep lanceert de Weinsberg instapreeks waarvan wij de 440 FD CaraOne onder de loep namen. Een caravan met een traditionele indeling met Fransbed voorin en achteraan een treinzit, ideaal voor een koppel. Aangezien het hier gaat om goedkope uitvoeringen mogen we de lat niet te hoog leggen.
Exterieur
Het perfect gemaakte koetswerk heeft een ver naar voor gebogen voorfront. Dat verbergt een ruime disselkoffer. Kleine gasflessen gaan er met gemak in, de grote moeten worden gekanteld om ze door de klepopening te krijgen. Mobiele afvaltank en reserve wiel kunnen hier stevig verankerd worden. Achteraan zijn de hoeksteunen goed bereikbaar, vooraan vraagt het wat zoekwerk. De gasleidingen zijn keurig aan de bodem verankerd en in de midden is nog een extra dwarsligger bevestigd om de bodem te ondersteunen.
De aluminium buitenplaat met hamerslag profiel vertoont geen golven. Voor een wat sobere, maar toch leuke decoratie zorgen de grijze tekeningen rondom de ramen op de flanken en op de voor- en achterkant, en de smalle oranje lijn die de vormen van het koetswerk nauwkeurig volgt. Het geeft iets speciaals aan de Weinsberg. Zeer decoratief is de zware grijze bumper met geïntegreerde kenteken en lichten. Helaas is de bumper uit één stuk gemaakt, dat kan bij een aanrijding een dure reparatie worden. Een pluspunt zijn de metalen stootbeugels onderaan om het koetswerk te beschermen als de achterkant tegen de grond komt.
Interieur
Hoewel de leuke gordijnen en de kleurige kussens wat leven in de brouwerij proberen te brengen valt het meubilair wat somber uit. Waarschijnlijk zou een lichter houtdecor de prijs niet beïnvloeden maar wel de sombere uitstraling wegnemen.
In een caravan van deze prijsklasse mogen we natuurlijk geen tierlantijntjes verwachten. Weinsberg houdt het meubelwerk strak. Alles is vlak en hoekig, maar degelijk afgewerkt. Een brede crèmekleurige band op de deuren zorgt voor wat afwisseling. Voor- en achteraan zijn ruime bovenkasten, een schapje zou handig zijn om de inhoud beter te verdelen. Voor de bovenkasten heeft men scharnieren met een veer gebruikt. Bij de achterste bovenkast geeft dat het risico dat ze openvliegen bij een onvoorzien noodstop. Gelukkig ligt daar meestal kleding en het is geen ramp als dat op de tafel valt.
Het 1,95 x 1,37 m groot Fransbed heeft 2 enkele matrassen en lattenbodems. Een steun om de lattenbodem omhoog te houden als men bij de inhoud van de koffer wil zou de klus vereenvoudigen. De Trumatherm heeft er zijn plaats en de waterleidingen liggen dicht tegen de slangen van de verwarming. Netjes verpakt zien we er ook het elektronisch brein van de 440 FD, dat zou beter wat dichter bij de wand kunnen liggen. Verder is er nog bergruimte onder de zittingen van de treinzit.
Wie het Smart Pakket heeft laten instaleren verliest wat ruimte aan de vaste watertank in de smalle zitbank. Eigenlijk maakt het geen verschil want als de watertank daar geen ruimte in beslag neemt, dan toch zeker op een andere plaats. Daarbij ligt de tank hier redelijk dicht bij de as en dat is een plus punt.
De verhouding zit/tafelhoogte is goed berekend en de tafel is muurvast aan de wand bevestigd. Plaats voor 2 personen is er voldoende in de treinzit, gaan er 2 kinderen mee, geen nood, zij passen er gemakkelijk bij aan tafel. Voor de nacht even de treinzit ombouwen en ze kunnen er hun bedje spreiden.
Naast de buitendeur is de kleerkast met genoeg inhoud voor enkele dikke jassen, de Truma SL 3002 staat op de vertrouwde plaats onder de deur. Vandaar vertrekken de slangen om de warme lucht te verdelen. Omwille van de indeling moet een deel onder de caravanbodem door lopen, dat geeft wat warmte verlies en daar is het kleinste kamertje de dupe van. Daar is het nieuwste draaibare Thetford toilet geïnstalleerd en een douchebak. Gelukkig geen douche inrichting anders had men de hoeken en kanten af moeten kitten, dat is nu niet nodig. Behalve een wc rolhouder zijn er geen accessoires te vinden.
Keuken
Er is niet op een paar centimeter gekeken, de 440 FD is van een serieuze keuken voorzien. Het aanrecht, in licht en krasvrij materiaal, heeft een vriendelijke werkhoogte. Vooraan is over de volle breedte een werkblad. Meer naar achter is in één roestvrijstalen geheel, plaats gemaakt voor 3 gaspitten, ver genoeg van elkaar om ook grote pannen de ruimte te geven en een spoelbak. Links onder staat een Dometic 105 l koelkast, rechts een besteklade en een diepe kast met een schap. Boven is nog een kast waar veel keuken spullen in passen. Twee reeksen LEDjes zorgen voor goed zicht in de pannen. Voor flessen en ander hoge spullen is een lade met draadmanden tussen de zitgroep en het bed gemonteerd.
Tenslotte
Op de constructie van het koetswerk heeft de fabrikant niet bespaard. 31 mm dikke wanden en 38 mm voor de vloer, in welk ander goedkoop model is dat te vinden? De prijsverschillen zitten in het eenvoudige meubilair, de wat goedkopere benodigdheden en een Spartaanse uitrusting, al is deze 440 FD toch uitgerust met merk apparaten zoals een Dometic koelkast, een Truma verwarming en een draaibaar Thetford toilet. Met een Smart- en lichtpakket erbij gaat de basisprijs van 10.490 euro met 798 euro omhoog. De pakketen brengen wat meer comfort aan boord en veiligheid op de weg.
Informatie en verkoopadressen Knaus Tabbert GmbH
Helmut-Knaus Strasse 1
94118 Jandelsbrunn Duitsland
Tel: 0049 858321
www.weinsberg.com
www.knaustabbert.de
Beschikbaar gesteld door De Greeff Caravan Recreatie
Arnoud van Gelderweg 97
5361 CV Grave
Tel 0486 476000
www.degreeff.nl