Door Paul Descamps - juni 2010
Home Star Racer Tropfy 45 FHU
Even leek het dat Home Car van het toneel zou verdwijnen met het ter ziele gaan van de Tyrus groep. Gelukkig kon Kip uit Hoogeveen snel doorstarten. Later zag de fabrikant het wel zitten om de Home Car in zijn gamma op te nemen en in Hoogeveen te produceren. Alleen de naam Home Car veranderde in Home Star. Men koos ervoor om met de populaire Racer Trophy reeks te beginnen. Het bestaat uit opbouwlengtes tussen 4,62 m en 5,78 m, en allen 2,29 m breed. Op de 48 DE na met 2 enkele bedden, hebben ze een vast dubbel bed. Wij kozen voor de Racer Tropfy 45 FHU met een toegestane massa van 1300 kg. Een caravan die door veel auto’s kan worden getrokken en met een indeling op twee personen toegespitst.
Exterieur
Aan het uiterlijk van de nieuwe Home Star is niet veel veranderd. In het licht hellend voorfront zien we een trapezium vormig raam, er onder de bollige disselkoffer met 2 afzonderlijke luiken in donker grijze kunststof. Gasflessen kunnen gemakkelijk omgewisseld worden. Voor een mooie afwerking van de lange dissel heeft men er een voorgevormde polyester plaat over gelegd. Zoals bij veel merken staan ook hier de breedte lichtjes veel te laag. De lichte flanken van de Racer Trophy hebben onderaan een brede donkere boord die in een smalle rok eindigt. Aluminium velgen zorgen voor de kers op de taart. Achteraan is het verschil te merken met zijn voorgangers. Dikke voorgevormde profielen met geïntegreerde lichtbakken geven het achterfront een diep reliëfeffect. Hoog boven het raam zien we een stoplicht dat de achterliggers op afstand moe houden. In een kadertje staat voor wie het nog niet weet ‘Made bij Kip’. Het koetswerk wordt gedragen door het AL-KO eurosysteem met vooraan een AKS 1360 slingerdemper. Zware hoeksteunen zorgen voor een stabiele nachtrust.
Interieur
Aan het interieur is duidelijk te merken dat de ontwerpers van Kip iets anders willen brengen. Het meubilair in Ontario Ahorn uitgevoerd biedt enkele leuke veranderingen. Zo hebben de bovenkastdeuren van de keuken een bolle vorm. Niets nieuws zult u misschien zeggen. Ja dat klopt, maar…. om ze te openen schuiven ze afzonderlijk naar het midden hetgeen minder gebruikelijk is. Goed vergrendeld kunnen ze niet open vliegen tijdens de rit, dat is alvast een geruststelling. Voor- en achteraan hebben de omhoog klappende bovenkastdeuren een holle vorm met een leuke brede handgreep. Door de bovenkant van de deuren wat naar voren te installeren gaat er geen binnenruimte verloren. Knap bedacht is het deursysteem van de TV kast bij de keuken. Zij schuift boven in de kast als men de TV wil uittrekken. Rondom de bovenkasten is zowel de onderste hoek als de bovenste voorzien van een donkere grijze rand. In de U zitgroep zijn 3 comfortabele zitplaatsen, 4 zou ook kunnen, maar dan zijn de opvouwbare tafelpoten wel hinderlijk. Om gemakkelijk aan tafel te zitten zijn extra rugkussens een aanrader. De bakken onder de zitbanken zijn goed bereikbaar en hebben een grote inhoud. De zitgroep sluit aan op de brede doorgang voor de keuken. De kok van dienst zal niet gehinderd worden in zijn drukke werkzaamheden. In het achterste deel neemt het Fransbed een flinke hap uit het interieur. Daaronder is veel bergruimte, zowel van binnen als van buiten te bereiken. Slechts voor de boiler is er een klein vakje afgehaald. Twee enkele matrassen liggen op een dubbele lattenbodem, stevig versterkt om doorzakken te voorkomen. Met hulp van een stel gasveren kantelt hij vrij vlot omhoog. Naast het bed is de sanitairruimte met een vast Thetford wc. Tegen de rug is een houten kast en in het houten baldakijn pronken twee lampen. Zoals de meeste van dit type caravans maakt het wasgedeelte deel uit van de slaapkamer, dat heeft zijn voor- en nadelen. Het ronde waskommetje rust op een voor dit doel ruime kast. Zij kan veel toiletgerief herbergen. Daarnaast is nog een ondiepere kast. Bij het opstaan sta je in volle glorie voor een stel spiegels. Aan het plafond is een donkergrijs baldakijn met daarin de verlichting. In de aanpalende kleerkast, verdeelt in twee vakken, dient één als hangkast de andere als legkast. De kleerkast is nogal smal, met twee dikke winterjassen is ze bijna vol. Onderaan staat de Truma kachel. Omwille van de indeling moet een deel van de warme luchtslang onder de bodem van de caravan lopen dat geeft altijd een beetje warmte verlies.
Keuken
Zelden komen we caravans tegen met zo’n een groot L-vormig aanrecht. Het driepits gasstel en de veel watervragende spoelbak, geïntegreerd in het krasvrije aanrecht zijn afgedekt met een hard glazen plaat. Aan de linkerkant, in het korte been van de L, is een zeer groot oppervlak vrij. Iedere kok is hier blij mee! Onderaan zijn aan de rechterkant 3 laden waarvan één voor het bestek. Links staat de 90 l Dometic koelkast. In het korte been van de L heeft men een smalle lade over de hele hoogte van de keukenblok geïnstalleerd. Zij is verbonden met het paneel dat het matras afschermt. Boven hebben we de kast met de schuifdeuren met ernaast de TV kast. Keukengeurtjes kunnen snel ontsnappen door het venster of het dakluik.
Tenslotte
Voor de prijs van 16.690 euro levert de fabrikant uit Hoogeveen de Home Star Racer Trophy 45 FHU, een caravan die mag gezien worden. Hij biedt veel levensruimte en meubilair dat keurig afgewerkt is en net wat anders dan we gewend zijn. Voor wie van kokkerrellen houdt zal de keuken beslist goed scoren. Van oudsher waren Home Cars bekend vanwege de uitmuntende rijeigenschappen, voor een deel te danken aan de lange dissel. Bij de Home Star is dat niet anders.
Wat vond mevrouw ervan?
- Een knappe keuken met schuifdeuren
- Prima zitgroep mits een extra kussen voor rugsteun
Informatie en verkoopadressen Home Star - Kip Nederland
Postbus 89
7900 AB Hoogeveen
Tel: 0528 288888
www.home-star.nl
Beschikbaar gesteld door Kampeercentrum Mechielsen
Gildeweg 35
4383 NJ Vlissingen
Tel: 0118 440100
www.kampeercentrummechielsen.nl